Update: Lobby voor veilige ruimte voor mensen te voet

Sinds de oprichting in 2011 ijvert MENSenSTRAAT voor veilige ruimte voor mensen te voet. Als in straten geen trottoir (stoep, voetpad) aanwezig is, dan is een maximumsnelheid van 30 km/uur geen goede oplossing.

Lobby
Om ons doel dichterbij te brengen, lobbyen wij in de Tweede Kamer (Commissie Verkeersveiligheid). Daarbij gebruiken wij het internationale Charter for Walking, dat intussen al door meerdere gemeenten is ondertekend. In 2018 werd unanieme steun voor dit Charter verworven in de Tweede Kamer: een motie om het Charter for Walking te stimuleren werd aangenomen.

Verkenning Woonerven 2.0
Bij zijn afscheid als directeur van de SWOV in 2021 deed Peter van de Knaap in het blad Verkeerskunde een oproep om voortaan alleen veilige woonstraten te bouwen. Deze oproep werd ondersteund door zijn collega’s van VVN en CROW. Dit artikel hebben wij, samen met o.a. VVN, onder de aandacht gebracht van de Tweede Kamer. Dit had succes, want aan CROW is opdracht gegeven om een notitie hierover te maken met een afwegingskader. Deze notitie is mei 2023 uitgekomen onder de titel ‘Verkenning woonerven 2.0 – Afwegingskader woonstraten zonder voetpaden’.
Bij CROW wordt gewerkt aan een update van de Verkenning Woonerven 2.0 Het plan is vervolgens hierover een expertmeeting te houden. Daarin wordt ook onderzocht hoe deze kennis beter lokaal kan worden toegepast.

Masterplan
Samen met Wandelnet en veel andere organisaties maken wij deel uit van Ruimte voor Lopen. Daar is in het najaar van 2024 het Nationale Masterplan Lopen samengesteld. In het Masterplan is de volgende ambitie opgenomen: Voetgangers voelen zich veilig in het verkeer. De normsnelheid in de bebouwde kom is 30 km/uur en in straten zonder voetpaden 15 km/uur. In project16 wordt met anderen gewerkt aan wijzigingen in wet- en regelgeving om bovenstaande ambitie werkelijkheid te maken.